36 weken zwanger

Colostrum en perineum massage

In de zwangerschapskalender lees je naast de ontwikkeling van je baby en jouw prachtige lichaam veel handige, bewuste en natuurlijke tips en weetjes rondom 36 weken zwanger.

Wekelijks een update in je mail ontvangen?

Meld je hier aan

Als je tussen de 36 en 37 weken zwanger bent zit je in je zevendertigste zwangerschapsweek. 

Je baby in week 36 van je zwangerschap

Je baby weegt nu gemiddeld zo’n 3 kilo en zijn lengte is nu definitief. Dus dat is de lengte die je baby zal hebben bij de geboorte, gemiddeld bij een meisje 49,4 en bij een jongen 50 cm. Van bijna alle baby’s zijn de longen nu zo volgroeid dat ze kamer lucht zonder problemen zouden kunnen inademen.

Steeds minder ruimte

Je baby neemt nu bijna alle ruimte van de vruchtzak in! Er is steeds minder ruimte voor je baby om te bewegen. De baby ligt nu hoogstwaarschijnlijk met zo’n hoofdje naar beneden, klaar voor de bevalling! Als je baby met zijn billetjes naar beneden ligt, in een stuit, is dat ook oké en is vaginaal bevallen heel goed mogelijk. De bewegingen kunnen iets minder krachtig voelen, maar je voelt het rekken van je baby. En dat kan onaangenaam voelen bij je ribben en/of je maag. 

Klaar voor de borstvoeding

De zuig spieren in het gezicht zijn nu ontwikkeld en klaar voor de voeding aan de borst. Er wordt aangeraden je kindje borstvoeding te geven, vooral in de eerste zes maanden, maar liefst langer. Veel vrouwen stoppen in de eerste maand met borstvoeding. De belangrijkste genoemde reden is pijn van de borst. Wist je dat je met moedermelk de pijn in je tepels kunt verzachten? Ook heilwol, kokosolie of lanoline kunnen verzachten. Lees hier hoe je pijnlijke tepels en kloofjes kunt voorkomen en verhelpen.

Vet aanmaken

Je baby zal nu vooral aankomen in een extra laagje vet, die zo’n 15 procent van zijn lichaam zal omvatten. Dit helpt om de goede lichaamstemperatuur te behouden en is een extra opslag van energie. 

Liggingsvarianten

Heeft je baby een liggingsvariant (ook wel liggingsafwijking genoemd, maar is eigenlijk niet correct)? Dit gebeurt bij zo’n 4% van de vrouwen. Bij een stuitligging ligt de baby met het hoofdje naar boven en bij een dwarsligging zoals het woord al zegt overdwars. Maar een stuitligging is eigenlijk niet echt een afwijking. Het kan ook heel goed zijn dat jouw kindje op deze manier geboren wil worden en dat dat juist belangrijk is. De verloskundige kan dan een echo aanraden en er kan geprobeerd worden door een ervaren verloskundige of gynaecoloog of je baby van buiten af gedraaid kan worden. Dat wordt een versie genoemd.Dit lukt echt niet altijd. Het kan ook zijn dat je baby zich nog vanzelf omdraait. De baby kan zich zelfs nog tijdens de geboorte draaien. Ga ook in gesprek met je baby, zodat jullie samen de beste beslissing kunnen maken. 

Bespreek je mogelijkheden met je verloskundige als de baby niet draait. Er kan worden aangeraden om een keizersnede te nemen, maar ook vaginaal bevallen is nog steeds mogelijk. Laat je goed informeren over alle opties en weet dat je altijd een keuze hebt.  Er zijn gynaecologen en verloskundigen die wat huiverig zijn om een stuitgeboorte te begeleiden. Vaak speelt gebrek aan ervaring daarbij een rol. Ga op zoek naar verloskundigen/gynaecologen die wel ervaren zijn op dit gebied. Weet dat thuis bevallen en in bad ook opties zijn bij een stuitgeboorte.

Jij in week 36 van je zwangerschap

Druk op de blaas

Je baby ligt nu hoogstwaarschijnlijk met zijn hoofdje naar beneden en daalt steeds meer in, zijn hoofd past mooi in je bekken. Dit zorgt voor meer lucht in je longen, maar meer druk op het bekkengebied waardoor je misschien vaker je blaas moet legen. Ook al moet je vaak, blijf wel genoeg (water) drinken. Water drinken helpt de afvalstoffen van jou en je baby afvoeren, helpt de vertering te stimuleren wat constipatie kan voorkomen en helpt bij de regeling van je lichaamstemperatuur. Drink naast water ook kamillethee.

Perineum masseren

Vanaf de 32e week van je zwangerschap kan je een perineum massage doen. Het perineum is het inwendige gedeelte tussen je vagina en aarsopening. Door deze massage zorg je dat het weefsel daar soepeler wordt en de kans op een knip of scheur tijdens de bevalling verkleint. Ook de vaginawand kun je licht masseren met een natuurlijke perineum-massageolie.

Zwangerschapsverlof

Je mag nu volgens de wet niet meer werken en bent met zwangerschapsverlof. Het zal vast verleidelijk zijn om de tijd te besteden aan de laatste praktische voorbereidingen, maar je verlof is er ook om je mentaal en lichamelijk voor te bereiden in alle rust en ontspanning op de bevalling. Gun jezelf de tijd om de natuur in te gaan, creatief bezig te zijn, in bad te gaan en heerlijk te luieren zonder afleiding. Lees onze tips voor een ontspannen tijd tijdens het zwangerschapsverlof.

Colostrum

In deze periode kunnen je melkklieren uitzetten en zich vullen met colostrum dankzij een toename van het hormoon oxytocine. Colostrum is de melk die als eerste in de borsten van een vrouw wordt geproduceerd. Hierdoor kunnen je borsten een beetje bobbelig aanvoelen. Deze eerste melk is heel belangrijk voor het immuunsysteem van je baby en zal hem weerbaarder maken tegen allerlei ziekten en allergieën voor de rest van zijn leven. In vergelijking met gewone melk is colostrum veel rijker aan melkeiwitten, caseïne, vitamines, aminozuren en antistoffen. Ook stimuleert colostrum balans van gezonde bacteriën in de darmen. Je kunt (wasbare) zoogcompressen gebruiken om de eerste moedermelk op te vangen.

Mooie producten in deze periode

Voorbereiding & natuurlijke tips rondom 36 weken zwanger

Gezonde voeding

Vergeet niet, zelfs aan het einde van de zwangerschap, genoeg aandacht te besteden aan gezonde voeding voor jou en je kindje. Door de goede voeding zorg je dat je immuunsysteem versterkt en je je zelfs mentaal beter voelt. Een hele goede voorbereiding op de bevalling dus. Er is veel geschreven over ‘Superfoods’ zoals tarwegras en gojibessen. Maar wist je dat bepaalde bekende voedingsproducten ook een super invloed hebben op je gezondheid? Lees over 10 superfoods hier. Zorg ook dat je voldoende vitaminen binnen krijgt, zoals bijvoorbeeld 85 mg vitamine C per dag. Goede bronnen hiervan zijn citrusvruchten, aardbeien, broccoli en tomaten.

Oerkrachten tijdens de bevalling

We zijn allemaal geconditioneerd om op een bepaalde manier over bevallen te denken. Het woord ‘pijn’ en ‘bevallen’ worden vaak in één zin genoemd. Pijn bij een bevalling heeft de functie dat de baarmoeder samentrekt als voorbereiding op de bevalling. Laten we de pijn ‘oerkracht’ of ‘sensatie’ noemen. Deze sensatie heeft dus een functie. Hoe je mentaal aankijkt tegen deze pijn en je verwachtingen zullen invloed hebben over hoe je er in het moment mee om gaat. En hoe ga je er eigenlijk goed mee om? Lees in onze blog ‘omgaan met pijn tijdens de bevalling’. 

Mothers Blessing

Hoe kan je op een bewuste en mooie manier de komst van je baby vieren? De mothers blessing kan een mooi alternatief zijn voor de welbekende ‘babyshower’. Een viering oorspronkelijk van de Navajo’s, waarbij juist de moeder en het vieren van moederschap centraal staat. Lees hier meer over de Mother’s Blessing.

Hulp na de geboorte, maak een postpartum plan!

Hoewel de meeste aandacht nu misschien gaat naar de bevalling, is nadenken over de periode erna even belangrijk. Je aandacht zal straks helemaal naar je baby gaan. Hoe kan je ervoor zorgen dat daar de ruimte voor is? Heb je een huisdier, kan iemand daar voor zorgen? Wat is de rol van de kraamverzorgster, heb je al met haar gesproken? Een handige en leuke manier voor hulp bij de maaltijden is het regelen van een ‘foodtrain’. Hierbij kookt elke avond een ander iemand voor jou en komt de maaltijd langsbrengen. Zo kunnen ze meteen met je baby kennis maken (als je dit al wil) en jij hoeft geen boodschappen te doen of te koken. Je kan ook nu vast veel koken voor in de diepvries (soepen en sauzen) en meer langhoudbare producten inslaan.

‘De eerste veertig dagen na de bevalling beïnvloeden de volgende veertig jaar van je leven’

Lees onze blog over het bewust maken van een postpartum plan. 

Schrijfopdracht: Week 36

Je bent nu al ver in je zwangerschap, maar ga eens even terug naar het moment dat je ontdekte dat je zwanger was. Hoe was dat? Was je alleen? Wat waren je emoties? Met wie heb je het als eerste gedeeld en hoe? Dit soort dingen zijn ook heel leuk om te beschrijven voor later als je kindje ouder is.

Schrijven werkt helend!

Elke week stellen wij een vraag als startpunt voor een bewust en diepgaand dagboek voor je zwangerschap.

Lees meer
35 weken 37 weken

11 tips voor een ontspannen geboorte ontvangen?

We delen graag de 11 meest waardevolle 'geheimen' met je om een zachte geboorte te ervaren, zoals spiraling, een open mond, geluid maken en vertrouwen.

Ja, ik ontvang gratis de 11 tips