23 weken zwanger

Goed gehoor en lekkende borsten

In de zwangerschapskalender lees je naast de ontwikkeling van je baby en jouw prachtige lichaam veel handige, bewuste en natuurlijke tips en weetjes rondom 23 weken zwanger.

Wekelijks een update in je mail ontvangen?

Meld je hier aan

Als je tussen de 23 en 24 weken zwanger bent zit je in je vierentwintigste zwangerschapsweek. 

Je baby in week 23 van je zwangerschap

Goed gehoor

De baby kan al goed horen in de baarmoeder, niet alleen jouw stem, maar ook geluiden verder weg. Je baby kan schrikken van harde geluiden en dat kan je voelen. Door met je baby te praten kun je hem/haar gerust stellen. Verder luistert je baby de hele dag door naar het rustgevende gesuis van jouw lichaam, het gerommel in je darmen en jouw hartslag. Dit geeft hem of haar een veilig gevoel. Zing je steeds een bepaald liedje, dan kan je baby dat na de geboorte herkennen.

Hechting in de buik

Maak jij veel contact met je baby? Als je je hand op je buik legt, zal je baby daar waarschijnlijk op reageren. Door regelmatig op jouw manier contact te maken, creëer je voor de geboorte al een band met je kind. Door aanrakingen en andere vormen van communicatie kunnen jij en je partner jullie kind nu al laten weten dat het welkom is. Hiermee begint de hechting nu al. Lees hier meer over de hechting met je baby.

Babyvet

Je baby begint ondertussen steeds meer babyvet te ontwikkelen. Hij zal zo rond de 500 gram wegen. Het laagje babyvet dat hij ontwikkelt, is nodig zodat hij zichzelf op temperatuur kan houden. Ook maakt hij nu proteïne keratine aan waardoor zijn huid dikker wordt.

Mooie producten in deze periode

Jij in week 23 van je zwangerschap

Rugklachten

Als jij bij 23 weken zwanger merkt dat je begint te waggelen door je toenemende gewicht probeer dan te lopen alsof je tegen een berg oploopt. Hierdoor zal je minder waggelen, minder rugklachten krijgen en je dus vitaler voelen.

Zwangerschapsmasker

Sommige vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap last van donkere vlekken in hun gezicht. Dit wordt ook wel het zwangerschapsmasker of melasma genoemd. Deze pigmentvlekken zitten vaak vooral rond je neus, wangen, ogen en voorhoofd. Dit wordt veroorzaakt door hormonen, net als de zwangerschapsstreep en je donkere tepels. Ook is er een connectie met een tekort hebben aan foliumzuur en PABA(Para-aminobenzoëzuur).

Je kan de vlekken beperken door voorzichtig te zijn met in de zon te blijven. Tijdens de felle uren blijf je lekker in de schaduw en je kunt je insmeren met een natuurlijke olie die van nature een beschermingsfactor heeft zoals tarwekiemolie, frambozenpitolie, avocado olie, sheabutter of kokosolie. Vermijd het gebruik van zonnebrandcrèmes, vanwege onder andere de additieven die erin zitten. Voeding die rijk is aan PABA en foliumzuur zijn onder andere: volkoren granen, edelgistvlokken, tarwekiemen, melasse, lever, champignons, vers fruit en verse groenten. Een zwangerschapsmasker verdwijnt overigens meestal vanzelf weer een paar maanden na de bevalling.

Spataderen

Last van spataderen rond de 23 weken? Er zijn een boel natuurlijke manieren om spataderen te voorkomen en verminderen, zoals; lekker je lichaam bewegen door bijvoorbeeld te zwemmen of stevig te wandelen, beenmassages, het eten van rauwe ui, knoflook en lecithine, bietjes en peterselie en het gebruik van kruiden zoals haverstro en brandnetel.

Blije doos

Nu je zwanger bent kan je overal gratis dozen aanvragen met leuke spullen én vooral veel reclame. Vaak staat er al bij beschreven wat er in zo’n baby doos zit. De vraag is…wil je hieraan meedoen? Het kan misschien verleidelijk zijn om iets gratis te krijgen, maar zit je echt te wachten op een box met reclamefolders en kleine samples die meestal ook niet natuurlijk of duurzaam zijn? Ook zit je vervolgens ook nog direct aan een mailing vast.

Voorbereiding & natuurlijke tips rondom 23 weken zwanger

Jeuk

Heb je last van jeuk? Gebruik natuurlijk vochtinbrengend vet zoals sheabutter of arganolie, die de jeuk kan verhelpen. Ook is het fijn om je regelmatig in te smeren om striae zoveel mogelijk te voorkomen. Hou je huid soepel door gezond te eten en extra te verzorgen met olie. Heb je jeukende en rode handen? Meld dit dan bij je verloskundige, want het kan duiden op o.a. zwangerschapsvergiftiging.

Zware of lekkende borsten

Last van je borsten? Je kunt een sportbh aan of een wat strakker (borstvoedings)hemd dragen, ook ‘s nachts zodat je borsten wat steun hebben.

Soms merk je dat je al melk lekt, zeker na het douchen. Warmte brengt de melkproductie op gang, dat is handig om te weten als je borstvoeding gaat geven. Borsten verwarmen voor het voeden kan helpen bij het voeden voor goede doorstroming van je melk. Verkoeling is juist fijn bij gespannen borsten of tussen het voeden door.

Je kunt als je veel lekt nu al (wasbare) zoogcompressen dragen. Wij hebben de fijnste van wol en hennep/bamboe (100 % natuurlijk materiaal).

Geboorteplan

Ben je al begonnen aan een geboorteplan? Lees hier tips om jouw geboorteplan te schrijven. Jij hebt de regie over de bevalling. Tip: lees het boek de Geboortebundel, vol met inspirerende bevallingsverhalen en fijne wetenschappelijk onderbouwde informatie.

Schrijfopdracht: Week 23

Laat je zwangerschap en moeder worden even helemaal los en beeld je in wat jouw grootste droom voor dit leven is! Er komt een tijd dat je een dag niet aan zwanger en moederschap zal denken. Dat je gewoon al heel lang moeder bent. Hoe zie je jezelf over 10 en 20 jaar? Schrijf groots! 

Schrijven werkt helend!

Elke week stellen wij een vraag als startpunt voor een bewust en diepgaand dagboek voor je zwangerschap.

Lees meer
22 weken 24 weken

11 tips voor een ontspannen geboorte ontvangen?

We delen graag de 11 meest waardevolle 'geheimen' met je om een zachte geboorte te ervaren, zoals spiraling, een open mond, geluid maken en vertrouwen.

Ja, ik ontvang gratis de 11 tips