35 weken zwanger

Slaapritme en nesteldrang

In de zwangerschapskalender lees je naast de ontwikkeling van je baby en jouw prachtige lichaam veel handige, bewuste en natuurlijke tips en weetjes rondom 35 weken zwanger.

Wekelijks een update in je mail ontvangen?

Meld je hier aan

Als je tussen de 35 en 36 weken zwanger bent zit je in je zesendertigste zwangerschapsweek.

Je baby in week 35 van je zwangerschap

Gewichtstoename en ontwikkeling hersenen

De meeste organen en functies van je baby zijn nu compleet, de nieren waren als laatste ‘af’. In de komende weken gaat het vooral om gewichtstoename en het ontwikkelen van de hersenen. Je baby is nu ongeveer zo groot als een grote honingmeloen en kan een stevige greep maken met de handjes. De ogen reageren nu spontaan op licht.

Slaapritme

Je baby slaapt tot 7 maanden zo’n 95% van de tijd. Daarna zakt dat naar 90%, hetzelfde ongeveer als dat hij slaapt in de eerste periode buiten de baarmoeder. Er is nog weinig onderzoek gedaan naar dromen van een foetus, maar de kans is groot dat hij droomt, want er is een verschil gezien tussen de REM slaap (waarin mensen dromen) en de diepe slaap. In de laatste fase zou het dus logisch zijn dat er meer beweging is. 

Indaling

Bij week 35 zijn de bloedsomloop en de spier- en skeletstelsel ontwikkeld en kan je baby zich gaan draaien met het hoofd naar beneden om zich voor te bereiden op de bevalling. Dit is gemiddeld gezien, het kan zelfs al vanaf week 30 gebeuren of pas net voor de geboorte. De meeste vrouwen merken er niet veel van, maar je kunt er harde buiken of indalingsweeën van krijgen. Deze zijn te herkennen aan een krampende pijn in de onderbuik. Het verschil met normale weeën is dat het heel onregelmatig is en steeds zwakker wordt. Neem een warm bad met kamille of lavendel olie, een kruik of zorg op jouw manier dat je ontspant. 

Mooie producten in deze periode

Jij in week 35 van je zwangerschap

Baarmoeder

In week 35 zit de baarmoeder op zijn hoogste en is de buik optimaal groot. Het kan in de komende weken nog wat toenemen maar niet vrij veel. Door het indalen van de baby kan de buik steeds iets lager komen. Sommige kwaaltjes zoals misselijkheid en diarree kunnen door de lage baarmoederstand toenemen. Zorg ervoor dat je gezond en in kleine porties eet als dat het geval is.  

Urineverlies

Door het mogelijke indalen kan de baarmoeder steeds meer komen te drukken op de blaas en is er minder ruimte voor urine waardoor je vaker moet plassen of last kan hebben van spontaan urineverlies. Hierbij kunnen (wasbare) maandverbanden helpen. Je kan je bekkenbodemspieren trainen om hier minder last van te hebben. Daarnaast helpt dat ook met het trainen van de bekken voor de bevalling. Denk daarbij aan speciale yoga oefeningen en kegel (bekkenbodem) oefeningen zoals deze.

Lastig slapen

Het kan dat het steeds lastiger is om te slapen. Als je op je linkerzij slaapt schijnt je bloedcirculatie beter te zijn. Probeer een (zwangerschaps)kussen tussen je benen te leggen en, nu je waarschijnlijk verlof hebt, probeer overdag zoveel te rusten als je kan. Doe datgene waarvan jij kunt ontspannen, neem bijvoorbeeld een voetenbad, steek kaarsjes aan, drink een kopje kamillethee of lees een fijn zwangerschapsboek met positieve bevallingsverhalen. Of doe de schrijfopdracht onderaan week 35.

Verlof en nesteldrang

Veel vrouwen gaan met week 35 met verlof en krijg je de tijd je in alle rust voor te bereiden op de bevalling en heerlijk te gaan nestelen en je huis een fijne haven te maken. Het is aangetoond dat zwangere vrouwen in voornamelijk het derde trimester een oerinstinct hebben om te zorgen voor een veilige omgeving, net als de meeste dieren. Dus je wilt letterlijk je ‘nestje’ bouwen waarin je een opgeruimde omgeving wilt met zo weinig mogelijk invloeden.

Veel vrouwen zullen deze tijd gebruiken om allerlei praktische zaken te regelen en de nesteldrang zal daar aan bijdragen. Maar vergeet niet dat je hoogzwanger bent en dat je ook je lichaam en geest en je baby moet voorbereiden op de bevalling. Dit doe je het beste door een ontspannen verlof te hebben waarin rust, als gewenst creativiteit, kalme lichaamsbeweging en een gezonde levensstijl van groot belang zijn. Het is waarschijnlijk een makkelijke eerste reactie om van alles te gaan schoon maken en regelen, maar juist door stil te staan en jezelf de ruimte te geven kom je makkelijker in contact met de oer vrouwelijke intuïtie waarbij je je bevalling mentaal en praktisch beter kan voorbereiden. En geniet in deze tijd nog extra van de baby in je buik.

Leg je er bij neer, dat je nooit helemaal klaar bent, voordat de bevalling begint. Dat hoeft ook niet. Als de baby zich aankondigt is de tijd rijp. Dat moment staat los van de klusjes en to do lijstjes die jij hebt gemaakt.

Lees hier 8 tips voor een ontspannen tijd tijdens je verlof.

Voorbereiding & natuurlijke tips rondom 35 weken zwanger

Imprint bij de geboorte

De imprint van je geboorte heeft invloed op de rest van je leven. Hoe dan precies? We schreven een blog over hoe de imprint precies werkt.

Wat kan je doen met de placenta?

Weet jij al wat je met de placenta wilt doen? Lees hier de vele mogelijkheden van dit wonderlijke orgaan.

De ruggenprik en synthetische oxytocine

Je hebt misschien al nagedacht over of je een ruggenprik zou willen hebben. Of dat je oxytocine toebracht zou willen krijgen om de bevalling op te wekken of te versnellen. Beide ingrepen kunnen ook nadelige gevolgen hebben. Het is goed om daarvan op de hoogte te zijn. We schreven een uitgebreid blogartikel over de voor- en nadelen van de ruggenprik en over de schaduwkant van synthetische oxytocine. Daarin geven we ook suggesties voor een natuurlijk alternatief en een eventueel herstel nadien.

Bereid je goed voor

Je wordt binnenkort moeder (of vader.) Naast dat je straks een tijd nodig hebt voor lijfelijk herstel is er ook tijd nodig om te wennen aan jullie nieuwe situatie. De geboorte is een levensveranderende gebeurtenis. Gun jezelf en je partner de tijd en de ruimte om te ontdekken hoe het is om papa en mama te zijn. Dat begint op het moment dat je baby geboren is en weet: elke ouder is uniek.

Lees hier 5 tips om om een postnatale depressie te voorkomen.

Schrijfopdracht: Week 35

Even niet schrijven deze week over bevallen, baby’s en je zwangerschap. Het is heel gezond daar ook afstand van te nemen en schrijven omdat je het leuk vindt om te schrijven! Hier een simpele, leuke oefening:

Neem een getal tussen 1 en 10 in je hoofd. Loop naar je boekenkast, en pak dat nummer op een rij boeken, open de bladzijde met dat nummer, de regel met je nummer en lees het zoveelste woord. Pak een vel en schrijf het bovenaan. Associeer daarna los wat je maar wilt, het kan een gedicht worden, een kort verhaal, wat je maar wilt. Lees het daarna hardop!

Schrijven werkt helend!

Elke week stellen wij een vraag als startpunt voor een bewust en diepgaand dagboek voor je zwangerschap.

Lees meer
34 weken 36 weken

11 tips voor een ontspannen geboorte ontvangen?

We delen graag de 11 meest waardevolle 'geheimen' met je om een zachte geboorte te ervaren, zoals spiraling, een open mond, geluid maken en vertrouwen.

Ja, ik ontvang gratis de 11 tips