5 weken zwanger

Kikkervisje en misselijkheid

In de zwangerschapskalender lees je naast de ontwikkeling van je baby en jouw prachtige lichaam veel handige, bewuste en natuurlijke tips en weetjes rondom 5 weken zwanger.

Wekelijks een update in je mail ontvangen?

Meld je hier aan

Als je tussen de 5 en 6 weken zwanger bent, zit je in je zesde zwangerschapsweek.

Je baby in week 5 van je zwangerschap

Gefeliciteerd, je weet nu waarschijnlijk zeker dat je zwanger bent als je een test hebt gedaan. Wel een duurzame hopelijk;-), deze bestaan namelijk! (binnenkort ook verkrijgbaar in NL)

Kikkervisje

Een mensenbaby wordt gevormd van één cel en wordt uiteindelijk een geheel mens – hoe bijzonder is dit! De meeste groei en ontwikkeling gebeurt in het eerste trimester, en dit is ook de tijd dat de baby het meest gevoelig is voor invloeden van buitenaf. Dus rust en een gezonde levensstijl is extra belangrijk in deze periode.

Het embryo is nu nog geen halve millimeter groot en heeft de vorm van een kikkervisje. Het bestaat al uit 125.000 cellen! Het hartje wordt deze week gevormd en het begint te kloppen vanaf de 21e of de 22e dag. <3

De primitieve structuren van de placenta zijn er, zodat straks het mooie samenspel en de uitwisseling tussen jou en baby kan beginnen.

Kun je je al voorstellen dat er een baby in spé in jou groeit?

Jij in week 5 van je zwangerschap

Hormoonbalans en misselijkheid

Een zwangerschapstest is nu vrij betrouwbaar dankzij het zwangerschapshormoon dat nu ruimschoots wordt aangemaakt. Je kunt hierdoor ook zwangerschapssymptomen ervaren. Hoe voel jij je? De veranderende hormoonbalans kan zorgen voor stemmingswisselingen, moeheid en misselijkheid. Dit is de start van het luisteren naar de signalen van je veranderende lichaam, die serieus te nemen en er wat mee te doen. Een goede oefening in in contact zijn met je lichaam, wat straks ook heel goed van pas komt als je geboorte gaat geven. Je kunt hier niet vroeg genoeg mee beginnen.

Misselijkheid kan een uiting zijn van een disbalans in je lichaam, het vertelt je dat je meer zorg nodig hebt. Gember, vitamine B6 of Okinawa Mineralen kunnen helpen. Maar ook bijvoorbeeld acupunctuur. We geven hier 17 natuurlijke tips tegen misselijkheid tijdens de zwangerschap.

Wat ook handig is om te weten; is dat alle zwangerschapssymptomen, zoals constipatie en misselijkheid, juist erger kunnen worden door het gebruik van vitamine supplementen. Dit kan komen door het moment van de dag waarop je ze neemt of de vorm en de ingrediënten / additieven van het supplement. Vitamine C, E en ijzer kan voor meer irritatie zorgen in je maag. Het kan even een avontuurlijke speurtocht zijn om uit te vinden wat voor jou het beste werkt! Want dit is voor iedere vrouw natuurlijk verschillend.

Zwangerschapscravings

In deze periode kan je vreetbuien krijgen en trek krijgen in ‘ongewone dingen’. Zwangerschapscravings zijn uitingen van de veranderingen in je lichaam en het werk van hormonen. Ook kun je juist een afkeer van bepaalde geuren hebben. Blijf goed voor jezelf zorgen en eet gezond. Je geeft hiermee de beste basis mee aan je kindje. Lees hier over wat zwangerschapscravings je kunnen vertellen over tekorten in je voeding.

Gevoelige borsten en extra plassen

Je borsten zullen ook groeien in deze periode door een snellere bloedstroom en ophoping van vet. Ze kunnen wat gevoelig zijn.

Omdat je baarmoeder ondertussen al verdubbeld is in grootte, moet je waarschijnlijk al vaker naar de wc. Dit gaat meestal weg in het tweede trimester en komt aan het einde van de zwangerschap vaak weer terug.

Natuurlijke behoefte aan ijzer

Doordat je meer bloed aanmaakt, kan je lichaam ook extra ijzer nodig hebben. Maar dit geldt niet voor iedereen. Voldoende ijzer is zeker belangrijk, maar deze bezorgdheid komt vooral voort uit de verkeerde interpretatie van je hemoglobine gehalte dat omlaag gaat tijdens de zwangerschap. Dat jouw hemoglobine gehalte omlaag gaat, dat is normaal en laat eigenlijk zien dat jouw lichaam precies doet wat het moet doen. Hoe komt het dat je hemoglobine gehalte omlaag gaat? Jouw bloed bestaat uit plasma en uit bloedcellen. En tijdens de zwangerschap krijg je maar liefst 50% meer bloed! Het plasma gehalte gaat sneller omhoog dan de rode bloedcellen, dus vanzelf ontstaat daar een verschil. Dit is een goed teken! 

Mooie producten in deze periode

Voorbereiding & natuurlijke tips rondom 5 weken zwanger

Ijzertekort

Mocht je toch extra ijzer nodig hebben denk dan aan noten, bladgroente, peterselie, brandnetel, paardenbloem bladeren, kelp, peulvruchten, oesters en orgaanvlees. Deze bevatten veel ijzer en zijn nu dus heel goed om te eten. Je zou ook een natuurlijk ijzersupplement kunnen nemen. Wij raden nano ijzer aan, omdat deze het beste door je lichaam wordt opgenomen en niet voor obstipatie zorgt. Een tinctuur van krulzuring wortel kan ook erg goed helpen. 

Meer zwangerschapssymptomen

Andere symptomen tijdens de zwangerschap die kunnen voorkomen rond de 5 weken zijn: acne, stemmingswisselingen, buikkrampen, pijnlijke borsten, bloedverlies na geslachtsgemeenschap en aanmaak van meer speeksel. Veel symptomen hebben een reden en krijg je niet zomaar. Bepaalde symptomen zijn een uiting van bijvoorbeeld te weinig voedingstoffen of emotionele problemen. Schakel een (natuur/orthomoleculair)arts of therapeut in om jou met je klachten te begeleiden.

Kies je geboortewerkers bewust

Bij 5 weken denken aan de geboortewerkers met wie je zou willen werken, lijkt misschien vroeg, maar in de praktijk is het niet overbodig. Als je bijvoorbeeld natuurlijke kraamzorg wil of een holistische verloskundige, dan kan het raadzaam zijn om daar al over na te denken omdat zij snel volgeboekt zijn. Kies je geboortewerker bewust. Jij mag zelf kiezen met wie je gaat samenwerken. Wees kritisch. Bij wie voel je je prettig? Wat voor zorg wil je? Wil jij een-op-een zorg of vind je het prima om verschillende verloskundigen te zien? Wil je een verloskundige die holistisch naar de geboorte kijkt of niet? Zijn er medische indicaties? Bedenk het liefst nú al met welke verloskundige je de komende tijd wilt doorbrengen. Bekijk onze lijst met bewuste geboortewerkers met overzicht van verloskundigen, kraamverzorgenden, doula’s, zwangerschapscursussen en veel meer. Makkelijk per regio verdeeld.

En weet dat je altijd, zelfs in je laatste zwangerschapsweek, kan wisselen van verloskundige. Al zal dat misschien wat lastig zijn, het kan toch heel wenselijk zijn, als je moeite krijgt met de werk- en zienswijze van je verloskundige. Immers, als je je onvoldoende gehoord en gezien voelt, heeft dat invloed op je baring. Begeleiding van een doula kan daar heel steunend in zijn.

Schrijfopdracht: Week 5

Je weet nu zeker dat je zwanger bent! je gaat een kindje krijgen en wordt misschien voor het eerst moeder. Er gaan vast van allerlei gedachte en emoties door je lichaam heen. Beschrijf wat je voelt zonder filter, laat alles er zijn en stempel niets met ‘goed’ of ‘slecht’. Er kan blijdschap zijn en spanning, maar ook angst en onzekerheid. Schrijf alles eruit!

Schrijven werkt helend!

Elke week stellen wij een vraag als startpunt voor een bewust en diepgaand dagboek voor je zwangerschap.

Lees meer
4 weken 6 weken

11 tips voor een ontspannen geboorte ontvangen?

We delen graag de 11 meest waardevolle 'geheimen' met je om een zachte geboorte te ervaren, zoals spiraling, een open mond, geluid maken en vertrouwen.

Ja, ik ontvang gratis de 11 tips