30 weken zwanger

Hechting en dromen

In de zwangerschapskalender lees je naast de ontwikkeling van je baby en jouw prachtige lichaam veel handige, bewuste en natuurlijke tips en weetjes rondom 30 weken zwanger.

Wekelijks een update in je mail ontvangen?

Meld je hier aan

Als je tussen de 30 en 31 weken zwanger bent zit je in je eenendertigste zwangerschapsweek.

Je baby in week 30 van je zwangerschap

Je baby weegt ongeveer 1,5 kilo en is zo’n 41 cm lang.

Gewicht toenemen en zintuigen

Vanaf nu zijn de belangrijkste functies van de baby ontwikkeld en is het belangrijk dat de baby in gewicht toeneemt. De zintuigen werken steeds beter en zo zal hij beter licht en donker kunnen onderscheiden (de pupillen reageren nu op licht), steeds meer horen van jouw geluiden, voor het eerst gaat proeven bij het inslikken van vruchtwater en zijn handjes gaan gebruiken om zichzelf en de navelstreng te voelen.

Hik en ademhalen

Je baby kan nu steeds vaker de hik krijgen, dat is geen ‘foutje’, uit onderzoekt blijkt dat het zelfs helpt de hersenen te ontwikkelen. Ondanks dat de longen nog niet volledig ontwikkeld zijn, kan de baby ritmisch gaan ‘ademhalen’. De baby oefent al vanaf vrij in het begin met ademhalen, waarbij hij vruchtwater binnen krijgt. Dit is geen probleem aangezien de longen gevuld zijn met vruchtwater. In de laatste paar weken ontwikkelen de longen ‘alveolen’, dit zijn zakjes in de longen waar uiteindelijk de zuurstof in gaat.

Haar

Je baby heeft nog steeds donshaartjes en bij vroeggeboorte zal je die haartjes nog op het lijfje van je baby zien. Anders verdwijnen deze langzaam in de laatste weken zwangerschap. Wordt je baby geboren met een kaal hoofdje of een kleine bos haar? Dat is lastig te zeggen aangezien de verschillen per baby zo groot zijn. Voor de geboorte zijn in elk geval de haarzakjes volledig aanwezig. Vanaf nu kan het haar harder gaan groeien en dikker worden. Na de geboorte zal dit haar in de eerste zes maanden door de veranderingen van de hormonen meestal weer uitvallen en een nieuwe cyclus van haar zal aangroeien, wat vaak een andere kleur en textuur heeft.

Hechting met je baby

Hechting met de baby begint al tijdens de zwangerschap. Voor veel vrouwen gaat dit automatisch zoals praten tegen de baby of een hand op je buik leggen, of liedjes zingen. Hierbij kan het liefdeshormoon oxytocine vrijkomen, wat stressverlagend is en zorgt voor rust en blijdschap tijdens de zwangerschap. Maak dus lekker veel contact met je baby!
Na de geboorte, tijdens de eerste uren, is de hechting van groot belang voor de ontwikkeling van je kindje. Lees in ons blog over hechting en wat voor dingen je kunt doen na de geboorte om deze te helpen.

Jij in week 30 van je zwangerschap

Je bent nu in je derde trimester en de geboorte komt steeds dichterbij. Je baarmoeder komt al zo’n 11,5 cm boven je navel uit. Je kan zelf de rand van je baarmoeder voelen! Het voelt wat harder en het makkelijkste te voelen als je op je rug ligt. Je vroedvrouw/verloskundige kan je helpen dit te voelen. Dit kan je helpen meer bewust te worden van je lichaam en het proces van je groeiende baby.

Rugklachten

Met een steeds zwaarder wordende buik kunnen rugklachten toenemen. Zorg dat, vooral als je veel (achter de computer) zit, je houding goed is. Als het lastig is met je ruggengraat recht te zitten kan een zwangerschaps buikband misschien helpen. Vaak met je voeten omhoog op de bank of in bed kan helpen. Wanneer je staat, zorg dat je zo rechtop mogelijk staat met je voeten iets uit elkaar, je borst iets hoger, je schouders opzij laten vallen en je knieën niet op slot. Als je veel last hebt tijdens het slapen, slaap dan niet op je rug maar op je zij met een kussen tussen je benen. En zoals altijd, zelfs een beetje lichaamsbeweging en stretches zijn altijd goed. Wandelen, yoga of zwemmen zijn heerlijk tijdens de zwangerschap. Calcium en magnesium zijn goed om rugklachten te verminderen en te voorkomen. Citroensap in water, tot 6 glazen per dag, kan ook helpen.

Braxton Hicks

Je kunt wat vaker last krijgen van ‘harde buiken’ of Braxton Hicks samentrekkingen van de baarmoeder. Deze kunnen meer voorkomen als je moe bent, of later op de dag. Dit is geheel normaal en is een voorbereiding op de bevalling. Als het niet aanhoudt en niet regelmatig is, hoef je je nergens zorgen over te maken. Is het oncomfortabel? Probeer te ontspannen door diep in je buik adem te halen. Wandelen kan ook helpen. Soms is het een gevolg van uitdroging. Zorg dus dat je voldoende (water) drinkt. Harde buiken kunnen ook het gevolg zijn van teveel bezig zijn. Het is een signaal om rustiger aan te doen.

Jeukende huid

Sommige vrouwen ervaren een jeukende huid tijdens de zwangerschap. Gevoeligheid van de buik en borsten is logisch omdat deze aan het uitrekken zijn. Ook kan het komen door de betere doorbloeding die je meer warm en zweterig maakt. Zorg ervoor dat je huid gehydrateerd is door een natuurlijke crème of pure vet te gebruiken, drink voldoende water, probeer niet te vet te eten en vermijd synthetische kleding.

Onrust & dromen

Voel je wat onrust en stress over de naderende geboorte? Je kunt in deze tijd deze onrust ook ervaren in je dromen. Je lichaam en geest optimaal ontspannen draagt bij aan een gezonde zwangerschap. Je kan je partner vragen je te masseren of een zwangerschaps massage boeken.

Mooie producten in deze periode

Voorbereiding & natuurlijke tips rondom 30 weken zwanger

Hulp bij onrust

Kamille en lavendel staan bekend om hun rustgevende eigenschappen. Voel je onrust? Neem een kopje kamillethee of zwangerschapsthee. Ook bijvoorbeeld een spray met lavendel of pure etherische oliën met lavendel branden kan je tot rust brengen. Het kan ook fijn zijn om met je vroedvrouw en samen met je partner een gesprek aan te gaan over onrust. Jullie kunnen dan beide eerlijk je verwachtingen naar elkaar uiten over de geboorte en de kraamtijd. Welke angsten zijn er op dit moment? Geloven jij en je partner beide dat je een goede bevalling kunt hebben? Wat zijn jullie verwachtingen van de vroedvrouw of verloskundige? Zo’n sessie kan erg helend zijn en het kan de verbinding tussen jullie verstevigen die nodig is of kan zijn tijdens de geboorte. Verloskundigen die vanuit een praktijk werken zullen hier niet altijd de tijd voor hebben, maar caseload vroedvrouwen, holistische verloskundigen en traditionele geboortewerkers zoals Joëlle Fauve wel. Een doula is gespecialiseerd in de beleving van de zwangerschap en geboorte. Met haar kan je al je gedachten en gevoelens delen. Ze heeft oefeningen en tips om je rust en vertrouwen te bevorderen.

Lees hier 5 tips voor een goede nachtrust tijdens je zwangerschap.

Nadenken over een ontspannen thuisbevalling

Wil je thuis gaan bevallen? Heb je nagedacht over het licht, muziek, de sfeer en ook de praktische dingen die je hiervoor kunt voorbereiden? Lees in onze blog de belangrijkste elementen voor een ontspannen thuisbevalling.

Ayurveda en zwangerschap

Je bent nu vol zwanger en ondanks dat je misschien nog veel kan doen, is het toch belangrijk te herinneren dat je ook een stapje terug mag zetten. In de eeuwenoude traditie van Ayurveda wordt de nadruk gelegd op de zorg voor de moeder tijdens de zwangerschap en de 42 dagen erna. Voldoende rust en het koesteren van je proces en transformatie staan hierin voorop. Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet die je kunnen helpen in dat proces. 

‘Positive stories shared by women who have had wonderful childbirth experiences are an irreplaceable way to transmit knowledge of a woman’s true capacities in pregnancy and birth’ ~ Ina May Gaskin

Ook in de postpartumperiode kan Ayurveda een belangrijke bijdrage leveren aan het herstel na de geboorte. In het blog Ayurveda & Postpartum vertellen we er alles over.

Positieve geboorteverhalen lezen

Geboorte is een magisch en transformerende ervaring, die jij gaat meemaken! En hoe mooi is het om je voor te bereiden door mooie verhalen van vrouwen te lezen? Laat je inspireren en de liefde stromen! Lees hier bijvoorbeeld het prachtige geboorteverhaal van Sandra en hier de prachtige thuisbevalling van Amy. Bekijk binnenkort hier meer links naar positieve geboorteverhalen.

Schrijfopdracht: Week 30

Lichaamsbewustzijn. Ga eens comfortabel zitten en adem een paar keer diep in en uit. Nadat je een bepaalde mate van rust hebt gevonden, focus je aandacht op je lichaam. Voel je lichaam. Wees totaal present en laat de informatie die je lichaam je doorgeeft tot je komen, zonder oordeel. Je kan je hele lichaam afgaan, van je tenen tot het puntje van je hoofd. En hoe dieper je ademt, hoe meer je relaxed en hoe meer je kan voelen wat er aan de hand is in jouw lichaam. Na dit ongeveer vijf minuten gedaan te hebben, pak je pen en papier en schrijf alles wat er in je opkwam en beschrijf ook welke lichaamsonderdelen misschien wat extra aandacht nodig hebben. Misschien kun je elke dag je ademhaling naar die delen laten gaan en deze liefdevolle aandacht geven? Misschien kan je ze masseren of je partner?

Schrijven werkt helend!

Elke week stellen wij een vraag als startpunt voor een bewust en diepgaand dagboek voor je zwangerschap.

Lees meer
29 weken 31 weken

11 tips voor een ontspannen geboorte ontvangen?

We delen graag de 11 meest waardevolle 'geheimen' met je om een zachte geboorte te ervaren, zoals spiraling, een open mond, geluid maken en vertrouwen.

Ja, ik ontvang gratis de 11 tips