27 weken zwanger

Juiste verhouding en bekken(pijn)

In de zwangerschapskalender lees je naast de ontwikkeling van je baby en jouw prachtige lichaam veel handige, bewuste en natuurlijke tips en weetjes rondom 27 weken zwanger.

Wekelijks een update in je mail ontvangen?

Meld je hier aan

Als je tussen de 27 en 28 weken zwanger bent zit je in je achtentwintigste zwangerschapsweek. 

Je baby in week 27 van je zwangerschap

Verhoudingen

Als je 27 weken zwanger bent weegt je baby ongeveer 1 kilo en is 37 cm groot. Hij zal vanaf nu vooral nog in gewicht toenemen. In de lengte zal het ook nog groeien, maar in verhouding minder.

De verhouding tussen hoofd en lijf is nu zoals het geboren wordt. Eerst was zijn hoofd in verhouding een stuk groter. Bij een eerste zwangerschap zal een meisje waarschijnlijk wat minder wegen dan een jongen.

Verdere ontwikkeling

De oogjes zijn al een beetje open en je baby kan knipperen. Ondertussen worden de spieren en botten ook steeds sterker. Hieromheen ontwikkelt je baby nu steeds meer heerlijk babyvet, wat hij straks nodig heeft om warm te blijven buiten de baarmoeder. 

Ook de longen en hersenen blijven zich ontwikkelen. Je foetus bereidt zijn longen voor op de buitenwereld door het in- en uitademen van kleine hoeveelheden vruchtwater.

Mooie producten in deze periode

Jij in week 27 van je zwangerschap

Bekkenpijn

Je zal waarschijnlijk meer druk ervaren op je bekken. Of misschien heb je last van vermoeide benen, harde buiken of van je darmen?

Zwangerschapshormonen zorgen ervoor dat je gewrichten en spieren rondom je bekken soepeler worden omdat de baby tijdens de bevalling via je bekken naar buiten gaat. In combinatie met de groei van je baarmoeder en het veranderen van je houding omdat je buik zwaarder wordt, kan dit ervoor zorgen dat je bekken verkeerd wordt belast. Als je moeite hebt met bewegen of pijn ervaart (zo’n 45% van de vrouwen heeft hier last van) noem je dat bekkenpijn of bekkeninstabiliteit. Ook kan zwangerschapsincontinentie hierdoor ontstaan. Blijf je bekkenbodem spieren goed oefenen. Er zijn veel specialisten die je hierbij kunnen helpen.

Benen en buik (klachten)

Neem lekker regelmatig een bad, een voetenbad of een warme kruik om te ontspannen. Magnesium helpt om je mineralen aan te vullen en kan krampen in je spieren verminderen door je magnesiumtekort aan te vullen.

Ook een massage (met natuurlijke olie) kan dan wonderen doen. Laat jij je partner jou af en toe masseren? Ontspanning is de key!

Mocht je buik heel zwaar zijn kan een buikband je steun geven. Draag deze alleen tijdens activiteiten of pittige dagen zodat je buikspieren niet helemaal slap worden maar ze steun krijgen wanneer nodig.

Ook kan je samen met een doula leren hoe een rebozo doek in te zetten zodat iemand anders je buik even kan dragen ‘rebozo sifting’. Je zit dan op handen en knieën en iemand staat achter je en wiegt je buik met de doek, heerlijk!

De rebozo kan je ook als buikband gebruiken.

Rhesus factor

Rond de drie maanden van je zwangerschap heb je waarschijnlijk een bloedtest gedaan om te kijken of je rhesus-positief of negatief bent. Als uit dit bloedonderzoek bleek dat je rhesus-negatief bent, krijg je in week 27 nog een tweede bloedtest. In dit onderzoek wordt de rhesusfactor van je baby vastgesteld. Als het blijkt dat je baby rhesus-positief is dan kun je twee rhesus-prikken krijgen: een prik rond de 30 weken zwangerschap (uit voorzorg, vanwege een kleine kans dat er bloed in de bloedbaan van je baby komt tijdens de zwangerschap) en een tweede prik binnen 48 uur na de geboorte. Bij de geboorte is de kans namelijk groter dat er bloed van je baby in jouw bloedbaan komt. Deze injecties zorgen voor de juiste anti-stoffen zodat er geen rhesusziekte (wat bloedarmoede veroorzaakt) ontstaat.

Maar bedenk dat het niet verplicht is, want ook hier zijn de meningen verschillend over. Alles is een keuze en je moet doen wat voor jou goed voelt. Lees hier over wat de Britse vroedvrouw Sara Wickham hierover heeft geschreven. 

Je verloskundige (en andere geboortewerkers)

Nog steeds blij met je verloskundige? Je kan tijdens je zwangerschap altijd kiezen voor een andere verloskundige (praktijk), als je niet tevreden bent. Elke praktijk is anders, net zoals elke kledingwinkel anders is. Het is voor je gevoel van veiligheid en vertrouwen heel belangrijk om een verloskundige (en andere geboortewerkers!) bij je te hebben waar je je op je gemak voelt en die bij jou passen. Je kan hier dus altijd een keuze in maken! Hier vind je een overzicht met bewuste geboortewerkers per regio.

Voorbereiding & natuurlijke tips rondom 27 weken zwanger

Een mutsje voor bij de geboorte?

Wil je de baby na de geboorte lekker warm houden? Dat kan met een (wollen) mutsje, maar ook door samen onder een deken te liggen. Je borst is zelfs warmer dan de rest van je lichaam na de geboorte om je kindje van nature heerlijk warm te houden. Mooi he?

Een mutsje behoort vaak tot de standaard procedure, maar het hoofdje van je baby kunnen ruiken kan ook heel goed zijn voor de hechting na de geboorte. Als je kiest voor een mutsje, was het dan met neutraal wasmiddel en draag het tijdens de zwangerschap alvast veel bij je zodat het lekker naar jou ruikt.

Wil je weten of je baby warm genoeg is? Voel in zijn/haar nekje, dat vertelt je of de baby goed op temperatuur is. De handen en voetjes zeggen hier niets over, net als bij ons. Je kan koude handen hebben en het toch lekker warm hebben.

Lees hier meer over de hechting met jou en je kindje. En hier over waarom je, je baby niet kan verwennen.

Voorbereiden op de bevalling

De bevalling, kijk je er naar uit? Als dat niet zo is, is het aan te raden om een fijne zwangerschapscursus te volgen die jou helpt in het je proces van zelfvertrouwen. De geboorte kan een prachtige ervaring zijn en je hebt er zelf veel van in de hand. Een goede voorbereiding is het halve werk.

Samen met je partner een zwangerschapscursus volgen is een mooi en gemarkeerd moment om samen bewust stil te staan bij wat komen gaat. En nog meer van elkaars gedachten, behoeftes en ideeën rondom de geboorte en het komende ouderschap te weten te komen.

De online cursus van bijvoorbeeld Avontuurvan40weken geeft je in deze week tips om om te gaan met pijn tijdens je bevalling: douche, warmte, bad, massage, (stevige) knuffel, voeten masseren, druk op de onderrug, stevig drukken midden onder je voet, bewegen, weeën dans, je eigen houding vinden en kunnen bepalen, ademen en: zorg ervoor dat degene(n) die bij je bevalling zijn deze tips kennen zodat zij je kunnen helpen. Bij 7 cm ontsluiting is het vaak best heftig, je bent er dan echt bijna!

Slapen

Met het groeien van je buik wordt lekker slapen een steeds grotere uitdaging. Ervaar je vreemde dromen? Moet je vaker plassen? Pieker je om alles wat komen gaat? Lig je niet lekker door je buik?

Dromen is een manier om onbewuste angsten en tegenstrijdige gevoelens te verwerken. Je dromen kunnen een boodschap zijn uit je onderbewuste. Wat willen je dromen je vertellen?

Het is sowieso een natuurlijk proces dat je nu wat vaker wakker wordt. Hiermee bereid je je alvast voor op de kraamtijd, waarin je ook vaker wakker zult worden door je baby die bij je wil drinken. De natuur heeft het weer mooi geregeld.

Ligt je buik in de weg? Een zwangerschapskussen kan helpen om beter te liggen en dus te slapen.

Ook kan een spray met bijvoorbeeld lavendelolie je helpen tot rust te komen en sneller in slaap te komen.

Seks tijdens je zwangerschap

Heb jij rond 27 weken (ondanks sommige zwangerschapskwaaltjes) zin in seks? De behoefte aan seks verschilt per vrouw. Je kunt ook op andere manieren intiem zijn met elkaar.

Seks is in ieder geval in deze periode nog goed mogelijk. Het is zeker niet schadelijk voor je baby, sterker nog: de hormonen die vrijkomen na een orgasme hebben een positief effect op je kindje. En als je partner een man is dan hoef je ook geen zorgen te maken over het raken van je baby met zijn edele delen. 

Gezondheid en conditie

Eet je nog steeds gezond en bewust? Je geeft door gezond te eten een belangrijke basis aan de gezondheid van je kindje. Werk ook aan je conditie en beweeg minstens 30 minuten per dag. Als je spijsvertering vertraagt, neem vezels en drink veel. Lees meer over hoe obstipatie te voorkomen en welke 10 superfoods aan te raden zijn tijdens de zwangerschap.

Schrijfopdracht: Week 27

Waar heb je op dit moment behoefte aan? Een massage, een warm bad, meer energie, meer buitenlucht, rust? Beschrijf hoe je je voelt en wat het fijnste zou zijn op dit moment, en hoe je dit kan realiseren. Kun je hulp vragen? 

Schrijven werkt helend!

Elke week stellen wij een vraag als startpunt voor een bewust en diepgaand dagboek voor je zwangerschap.

Lees meer
26 weken 28 weken

11 tips voor een ontspannen geboorte ontvangen?

We delen graag de 11 meest waardevolle 'geheimen' met je om een zachte geboorte te ervaren, zoals spiraling, een open mond, geluid maken en vertrouwen.

Ja, ik ontvang gratis de 11 tips