Misselijk en zwanger? Wij geven je 17 natuurlijke tips!

Misselijkheid is misschien wel het meest voorkomende zwangerschapskwaaltje. Vanaf het moment dat je lichaam het zwangerschapshormoon gaat aanmaken kun je misselijk worden. Niet alle vrouwen hebben er last van en vaak is het gelinkt aan voedingstekorten. Ook kunnen er andere factoren zoals stress een rol spelen.

Als je misselijk bent hoeft het niet perse te betekenen dat je ongezond eet, wel betekent het dat je lijf schreeuwt om extra voedingsstoffen.

We geven je in dit artikel 17 tips die je kan gebruiken om misselijkheid te voorkomen en snel verbetering te ervaren.

1: Magnesium

Misselijkheid kan ontstaan bij een tekort aan magnesium. Vaak ervaar je dan ook hoofdpijnen, vermoeidheid en spierpijnen. Tegenwoordig zit er te weinig magnesium in onze voeding en tegelijkertijd vraagt de zwangerschap om extra magnesium. Je kan dagelijks extra magnesium gebruiken zoals magnesiumcitraat of magnesiumtauraat uit supplementen. Verder doe je er ook goed aan om meer magnesiumbronnen te eten zoals noten, pitten, zaden, groene bladgroenten, bananen, avocado en cacao. Magnesiumvlokken kun je ook gebruiken voor in bad of voetenbadje. Pak je gelijk een extra momentje rust.

2: Water

Een tekort aan vocht kan ook de veroorzaker zijn van misselijkheid. Dit kenmerkt zich vaak in misselijkheid gedurende de ochtend, direct na het opstaan. Je doet er goed aan om tussen de 2 en 3 liter water per dag te drinken voor een gezonde ontwikkeling van je kindje en ook voor je eigen ontwikkeling. Gember verzacht de maagwand en kan daarom ook worden toegevoegd aan je water of je kan er gemberthee van maken.

Water in Nederland en België wordt gezuiverd. Ondanks het zuiveringsproces bevat het water nog resten medicatie en afvalstoffen. Daarom kun je ervoor kiezen om je water thuis extra te zuiveren en de mineraliseren met behulp van een waterkan of installatie.

Ook warme kruidenthee zoals kamille kan kalmerend zijn voor je maag en helpt ook bij opkomend maagzuur.

zwangerschap, geboorte en kraamtijd

3: Vitamine B11 (foliumzuur), B6 en B12

De meeste vrouwen slikken foliumzuur of een multivitamine met daarin foliumzuur. Foliumzuur is belangrijk voor de ontwikkeling van je kindje. Een tekort aan de actieve vorm van foliumzuur (=folaat) kan misselijkheid veroorzaken. Slik je nog steeds gewoon foliumzuur (=synthetisch)? Dan doe je er goed aan om over te stappen op een multivitamine met hierin de actieve vormen van foliumzuur, vitamine B6 en B12. Voor de duidelijkheid ze je hieronder de benamingen van de voedingsstoffen in de actieve vorm:

Foliumzuur: folaat

Vitamine B6: Pyridoxaal-5-Fosfaat (P5P)

Vitamine B12: Methylcobalamine en Adeosylcobalamine

Als deze benamingen niet op die manier op de verpakking van je supplement staan, kun je ervan uitgaan dat de stoffen als een synthetische stof in je supplement zijn verwerkt. De synthetische vormen van deze stoffen zijn niet goed opneembaar en daarom is het belangrijk om over te stappen op de biologisch actieve stoffen.

Een tekort aan de combinatie actieve folaat, vitamine B6 en B12 kan misselijkheid veroorzaken. Het slikken van de juiste vormen van deze voedingsstoffen kan misselijkheid voorkomen en verminderen.

4: Vitamine D

Een tekort aan vitamine D kan misselijkheid veroorzaken. Vitamine D krijgen we nauwelijks via voeding binnen. Tijdens de zomermaanden kan je lichaam het wel zelf aanmaken mits je voldoende met een blote huid zonder zonblockers in de zon komt. Je kan vitamine D wel gemakkelijk uit een supplement halen. In een multivitamine zit vaak onvoldoende vitamine D en daarom kun je naast je multivitamine ook een vitamine D gebruiken. Dagelijks ligt de behoefte van een zwangere vrouw op circa 50 microgram vitamine D.

5: Okinawa Mineralen

Okinawa mineralen zijn afkomstig van gefossileerd Sango koraal uit Okinawa. Het bestaat uit calcium en magnesium in de natuurlijke verhouding van het lichaam 2:1. Daarbij bevat het 76 essentiële en ionische mineralen en spoorelementen die je lichaam brood nodig heeft. Vooral zwangeren merken dat ze veel behoefte hebben hieraan.

6: Tamarijn

Onder de eilanders in de Caribean is Tamarijn (Tamarinde) bekend om een boel eigenschappen. Het brengt namelijk je bloedruk omlaag, is rijk in ijzer en helpt bij misselijkheid. Ook schijnt het de kans op premature geboortes te verkleinen. Allemaal eigenschappen die voordelig kunnen zijn dus tijdens je zwangerschap.

7: Gemberthee en gemberkandij

Last van misselijkheid in de ochtend? Start je dag met een kopje verse gember thee en/of een glaasje lauwwarm water met citroensap. Ben je gedurende de dag misselijk? Kauw op gemberkandij. Verkrijgbaar in natuurwinkels. Ook gemberpillen kunnen helpen.

8: Geraspte (groene) appel of appelmoes

Als je een (liefst groene) appel raspt en het even laat staan totdat het beetje bruinig wordt, dan heb je een bom vol probiotica te pakken. Je lege maag (vooral ook na het spugen) wordt hier heel blij van! Ook over appelmoes hebben we goede dingen gehoord. Het werkt namelijk bij het afnemen van de misselijkheid. Zorg wel voor ongezoete en biologische appelmoes (appels worden veel bespoten). Hou er rekening mee dat appelmoes niet veel voedingstoffen meer bevat door de bewerking.

9: Probiotica

Sowieso zijn probiotica super om extra in te nemen in deze periode. Je maag kan wat van streek zijn en het is essentieel om de juiste bacteriën te hebben die je ondersteunen bij een gezonde vertering.

10: Eet kleine beetjes

Als je misselijk bent zul je geen zin hebben om te eten en heb je het gevoel dat je niks door je strot krijgt. Toch is het goed om wel wat te proberen te eten, want je wil toch wat voedingsstoffen naar binnen krijgen. Luister goed naar je lichaam, wat je kan hebben nu. Neem kleine porties en probeer wat vaker tussendoor een cracker (voedzaam en liefst gluten-vrij), stuk fruit of iets te eten waar jouw behoefte naar uit gaat.

11: Slaap voldoende en neem rust

Slaap zoveel als je kunt tijdens je zwangerschap. Extra slaap kan je ook echt helpen tegen misselijkheid. Misschien kun je wat tijd maken om ook tussen de middag een dutje te doen? Of probeer wat vaker pauze te nemen en voor jezelf rustige momenten creëren. Bijvoorbeeld door een lekker warme kruik tegen je buik te leggen. Jouw buik heeft aandacht nodig, geef het liefde!

Als je gedurende de nacht wakker wordt om te plassen, drink daarna ook gelijk weer een groot glas water om vochttekort te voorkomen. Hiermee kun je misselijkheid ook voorkomen of verminderen.

12: Ademen

Ook ademen kan je helpen bij de misselijkheid. Rustig gaan liggen en door je misselijkheid heen ademen. Kijken wat de misselijkheid je te vertellen heeft. Voel het, zie het en blijf ontspannen doorademen. Net zolang tot het afneemt. Een dagelijkse adem-meditatie kan je ondersteunen om de misselijkheid te doen afnemen.

13: Zoute crackers

Een veelgehoorde tip is om droge, zoute crackertjes te eten. Liefst biologisch, zonder smaakversterkers en aroma’s en vrij van gluten.

14: Superfood mix

Jade van Sunny Mummy ontwikkelde speciaal voor zwangeren een mix van superfoods die je een boost geven tijdens de zwangerschap. Het hielp haarzelf van de misselijkheid af en dat stimuleerde haar om andere vrouwen dit ook aan te bieden. Met de lekkere (ja wij hebben uitgetest) Nourish-Me superfood mix met onder andere rode biet, framboos, gember en chiazaad geef je je lijf een extra boos en kan je je misselijkheid verhelpen.

 19,95 36,95
 30,00 57,00
 25,95 44,30
 6,50 15,50
 3,09

15: Acupuntuur

Veel vrouwen hebben ook baat bij acupunctuur. (Extreme) misselijkheid is toch een uiting van een disbalans ergens, die je met acupunctuur mogelijk weer kunt herstellen. Blijf daarnaast uiteraard op je voeding letten.

16: Homeopathie

Ook homeopathie kan de misselijkheid aanpakken als deze blijft aanhouden. Er kunnen verschillende oorzaken zijn en homeopathische korrels kunnen een uitweg bieden.

17: Frisse lucht

Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar veel vrouwen zeggen baat te hebben bij een wandelingetje in de buitenlucht. Even naar buiten  gaan en wat frisse lucht(zuurstof) in ademen, helpt om je systeem weer in gang te zetten.

zwangere vrouw mediteert

(18: Anti-tip)

We horen ook wel eens dat cola helpt bij misselijkheid. Dit komt waarschijnlijk omdat cola bacteriën doodt in je maag. Helaas ook de goede. Dit kan dus een uitweg lijken, maar helaas worden je darmstelsel, bloedsuikerspiegel en hormoon-balans er niet beter op. Dit is dus onze anti-tip ;-P.

Zoals je ziet, zijn er zeker een aantal mogelijkheden die je kan uitproberen om misselijkheid te verminderen en te voorkomen. In de regel is het daarbij belangrijk om snelle suikers en koffie te vermijden en vooral gevarieerd en gezond te eten. Lukt dit door de misselijkheid niet? Eet dan waar je trek in hebt maar probeer zo veel mogelijk te variëren en gebruik goede supplementen om toch extra voedingsstoffen binnen te krijgen. Mocht je extreem misselijk blijven en blijven spugen, neem dan altijd contact met een deskundige.

Dit artikel schreven we samen met Orthomoleculair Voedingsdeskundige en auteur Sanne van Vitaal Zwanger.

Lees hier meer voedingstips over hoe Ayurveda je kan ondersteunen tijdens je zwangerschap.

11 tips voor een ontspannen geboorte ontvangen?

We delen graag de 11 meest waardevolle 'geheimen' met je om een zachte geboorte te ervaren, zoals spiraling, een open mond, geluid maken en vertrouwen.

Ja, ik ontvang gratis de 11 tips