Naweeën, wat zijn het en wanneer kun je er last van hebben?

Wanneer je zwanger bent, weet je dat je zult gaan bevallen en dat je te maken gaat krijgen met weeën. In de voorbereiding op je bevalling kun je op verschillende manieren leren hoe je om kunt gaan met de pijn van de weeën (bijvoorbeeld door zwangerschapsyoga of hypnobirthing)

Maar wist je al dat je ook na de bevalling nog flink last kunt hebben van weeën? Dat zijn naweeën. Naweeën zijn belangrijk om het bloedverlies na de bevalling binnen de perken te houden.

Bellybinding

De wond van de placenta in de baarmoeder moet als het ware dichtgeknepen worden. Het samentrekken van de baarmoeder gebeurt (net als tijdens de bevalling) onder invloed van het hormoon oxytocine. Je zult de naweeën met name voelen wanneer je baby aan de borst drinkt. Het is een natuurlijk proces dat wanneer je baby aan de borst drinkt, de oxytocinelevels stijgen en de baarmoeder samentrekt.

De naweeën dienen om de baarmoeder weer te laten krimpen tot de oorspronkelijke grootte: het duurt ongeveer 6 weken tot de baarmoeder weer zijn normale grootte heeft! Naweeën zijn vaak de eerste dagen het pijnlijkst, daarna nemen ze in kracht af. Het verschilt per vrouw hoeveel last ze ervan heeft: de ene vrouw merkt er weinig van maar soms zijn ze zo intens dat ze – net als tijdens de bevalling- de volledige aandacht vragen van je. Bij een vlotte bevalling heb je over het algemeen meer last van naweeën.

Wat kun je doen tegen pijn van naweeën?

Je verloskundige zal je mogelijk al snel pijnstillers aanraden, maar er zijn ook fijne en natuurlijke alternatieven. We geven hierbij 7 natuurlijke tips.

1: Warme kruik

Een warme kruik op je buik kan helpen. Het geeft je ontspanning en verzacht de pijn.

2: Adem

Goed en bewust ademen (zoals tijdens de bevalling) helpt ook. Je kunt dus dezelfde techniek gebruiken die je ook tijdens de bevalling gebruikte. Je kunt ook  jezelf afleiden met een acupressuur techniek: druk 15 seconden je duim en wijsvinger tegen elkaar in beide handen, en laat vervolgens 5 seconden los. Herhaal tot de pijn weer is weggezakt.

3: Vrouwenmantelthee

Drink dagelijks frambozenblad of vrouwenmantelthee: deze ondersteunen je baarmoeder in het samentrekken waardoor ze helpen de baarmoeder na de bevalling te laten krimpen.

4: Bellybinding

Bellybinding (buikbinden) kan ook helpen tegen de pijn. De warmte en steun van de buikwikkel helpt het gebied van de baarmoeder te ontspannen en daarmee de pijn te verlichten.

5: Een kamille buikkompres

Een kamille buikkompres kan veel verlichting geven. In de natuurlijke kraamzorg wordt deze standaard aangeboden. Je hebt hier onder andere kamille olie en wolvlies voor nodig. Lees hier hoe je een buikkompres kan maken.

6: Naweeën tinctuur

Een tinctuur van Wilgenbast en Gelderse Roos ondersteunt je bij naweeën. Wilgenbast bevat een stof die lijkt op aspirine waardoor deze pijnstillend is. Daarbij heeft het ook een ontstekingsremmend effect. Gelderse Roos wordt gebruikt voor het verlichten van krampen, zoals naweeën. Deze tinctuur van Gentle Beginnings is bij ons verkrijgbaar in de webshop.

7: Mindset

Tot slot: een stukje mindset helpt ook om de pijn van de naweeën te verzachten: wees je lijf dankbaar dat het zo goed voor je werkt! Doe rustig aan en probeer zoveel mogelijk te ontspannen.

Deze blog is geschreven in samenwerking met Tjarda Tijsma, postpartum doula en yogadocente. Tjarda heeft vanuit haar kennis en ervaring als postpartum doula het online programma Prepare for Postpartum ontwikkeld. Een mooi online programma waarin jij je al tijdens de zwangerschap gaat voorbereiden op de kraamtijd en ruimte gaat maken voor de transitie naar het moederschap.
Wil je ook meer inspiratie voor zelfzorg, herstel, voeding én veel praktische tips ontvangen waarmee je je al tijdens de zwangerschap goed voorbereid voelt? Met de kortingscode Dalalou10 krijg je nu voordelig toegang tot haar programma!

logo geboortebegeleiding

11 tips voor een ontspannen geboorte ontvangen?

We delen graag de 11 meest waardevolle 'geheimen' met je om een zachte geboorte te ervaren, zoals spiraling, een open mond, geluid maken en vertrouwen.

Ja, ik ontvang gratis de 11 tips