Als je zwanger wordt of wilt worden dan is vaak een van de eerste dingen die je doet: extra foliumzuur nemen. Maar wat velen niet weten is dat het gebruik van synthetisch foliumzuur verschillende nadelige effecten op het lichaam kan hebben. En dat het eenzijdig slikken van foliumzuur weinig zin heeft en je beter een supplement kan slikken in combinatie met glucofolaat en andere vitaminen voor betere opname. In dit artikel vertellen we er meer over.

Welke foliumzuur is het beste tijdens je zwangerschap?

Naar alle waarschijnlijkheid wordt synthetisch foliumzuur niet tot nauwelijks door je lichaam opgenomen terwijl het wel de natuurlijke opname en verwerking van foliumzuur uit je voeding vermindert. Het gevolg hiervan is dat je juist een foliumzuur tekort krijgt en je lichaam raakt er behoorlijk van in de war. Na het stoppen met synthetisch foliumzuur heeft je lichaam ook nog eens een aanzienlijke tijd nodig om zelf weer foliumzuur uit je voeding op te gaan nemen en te verwerken.

Natuurlijk foliumzuur daarentegen wordt wel zeker goed door je lichaam opgenomen en het is dan ook aan te raden om een supplement te kiezen waar dit in zit. 

zwangere vrouw pakt producten uit bij ondergaande zon

Hoe herken je een goed supplement met de goede vorm foliumzuur voor tijdens je zwangerschap?

Op de verpakking staat vermeld of het 100% natuurlijk is. Daarnaast kun je letten of er glucofolaat in zit. Dit is een superieur opneembare vorm van foliumzuur. Het wordt veel beter in het lichaam opgenomen dan het veelgebruikte calciumzout.

Dankzij glucofolaat werkt foliumzuur dus sneller en effectiever. Er moet daarvoor minimaal 400μg folaat in zitten. Folaat wordt ook wel eens vermeld als: folate, 5-methyl-tetrahydrofolate, L-methylfolaat, 5-MTHF of Metfolin.

Ook moet je letten welke B12 er in zit. Adenosyl- en methylcobalamine zijn natuurlijke varianten. B12 draagt bij aan extra energie.

En let er op welke B6 erin zit. Pyridoxaal-5-fosfaat is een natuurlijke variant en pyridoxine is een synthetische variant.

In onze webshop bieden we uiteraard de meest natuurlijke en beste foliumzuur, namelijk die van het merk Bonusan.

Je kunt foliumzuur/folaat gebruiken gedurende je hele zwangerschap. Het draagt namelijk bij aan de vorming van nieuw DNA en daardoor aan de vorming van nieuwe cellen. En zoals we weten gaat dat de hele zwangerschap door bij je baby!

broccoli en asperges bron van natuurlijk folaat

Foliumzuur in voeding

Ook uit voeding kun je jouw (extra) foliumzuur halen. Er zijn veel natuurlijke voedingsbronnen van folaat, namelijk:

  • Asperges (30 gr gekookt bevat 465 μg)
  • Broccoli (200 gr bevat 138 μg)
  • Linzen, (150 gr gekookt bevat 356 μg)
  • Kikker erwten, (150 gr gekookt bevat 282 μg)
  • Spinazie (200 gr bevat 249 μg)
  • Spruitjes (200 gr bevat 180 μg)
  • Avocado ( 1 stuk bevat 121 μg)
  • Bloemkool (200 gr bevat 120 μg)
  • Boerenkool (200 gr bevat 100 μg)
  • Sinaasappels ( 1 stuk bevat 39 μg)
  • Hazelnoten ( 40 gr bevat 13 μg)
  • Walnoten (25 gr bevat 13 μg)

Wil je naast je voeding extra supplementen met foliumzuur gebruiken (wat wel aan te raden is) let er dan dus vooral op dat je een natuurlijk foliumzuur, oftewel FOLAAT in een NATUURLIJK B-complex PLUS extra B12 neemt.

Wij raden voor extra foliumzuur de 100% natuurlijk foliumzuur van Bonusan aan en voor een multivitamine met foliumzuur de Pregnancy Complex van Viridian. Beide verkopen we in onze webshop. In dit supplement zit ook extra B12. Naast foliumzuur en B12 is het, afhankelijk van jouw voedingspatroon, aan te raden om te letten op je omega, magnesium, vitamine D3 en ijzer -peil om daar eventueel ook extra van in te nemen.

Lees hier welke 10 superfoods je kunt eten tijdens je zwangerschap!

beste foliumzuur

11 tips voor een ontspannen geboorte ontvangen?

We delen graag de 11 meest waardevolle 'geheimen' met je om een zachte geboorte te ervaren, zoals spiraling, een open mond, geluid maken en vertrouwen.

Ja, ik ontvang gratis de 11 tips