Als je zwanger wordt of wilt worden dan is vaak een van de eerste dingen die je doet: extra foliumzuur nemen. Maar wat velen niet weten is dat het gebruik van synthetisch foliumzuur verschillende nadelige effecten op het lichaam kan hebben.

Naar alle waarschijnlijkheid wordt synthetisch foliumzuur zelfs niet tot nauwelijks door je lichaam opgenomen terwijl het wel de natuurlijke opname en verwerking van foliumzuur uit voeding vermindert. Het gevolg hiervan is dat je juist een foliumzuur tekort krijgt en je lichaam raakt er behoorlijk van in de war. Na het stoppen met synthetisch foliumzuur heeft je lichaam ook nog eens een aanzienlijke tijd nodig om zelf weer foliumzuur uit je voeding op te gaan nemen en te verwerken.

Natuurlijk foliumzuur daarentegen wordt wel zeker goed door je lichaam opgenomen!

ontspannen geboorte natuurlijk

Hoe kun je dan herkennen dat je het juiste supplement te pakken hebt?

Op de verpakking staat vermeld of het 100% natuurlijk is. Daarnaast kun je letten of er glucofolaat in zit. Dit is een superieur opneembare vorm van foliumzuur. Het wordt veel beter in het lichaam opgenomen dan het veelgebruikte calciumzout.

Dankzij glucofolaat werkt foliumzuur dus sneller en effectiever. Er moet daarvoor minimaal 400μg folaat in zitten. Folaat wordt ook wel eens vermeld als: folate, 5-methyl-tetrahydrofolate, L-methylfolaat, 5-MTHF of Metfolin.

Ook moet je letten welke B12 er in zit. Adenosyl- en methylcobalamine zijn natuurlijke varianten. B12 draagt bij aan extra energie.

En let er op welke B6 erin zit. Pyridoxaal-5-fosfaat is een natuurlijke variant en pyridoxine is een synthetische variant.

In onze webshop bieden we uiteraard de meest natuurlijke en beste foliumzuur, namelijk die van het merk Bonusan.

Je kunt foliumzuur/folaat gebruiken gedurende je hele zwangerschap. Het draagt namelijk bij aan de vorming van nieuw DNA en daardoor aan de vorming van nieuwe cellen. En zoals we weten gaat dat de hele zwangerschap door bij je baby!

broccoli en asperges bron van natuurlijk folaat

Foliumzuur in voeding

Ook uit voeding kun je jouw (extra) foliumzuur halen. Er zijn veel natuurlijke voedingsbronnen van folaat, namelijk:

  • Asperges (30 gr gekookt bevat 465 μg)
  • Broccoli (200 gr bevat 138 μg)
  • Linzen, (150 gr gekookt bevat 356 μg)
  • Kikker erwten, (150 gr gekookt bevat 282 μg)
  • Spinazie (200 gr bevat 249 μg)
  • Spruitjes (200 gr bevat 180 μg)
  • Avocado ( 1 stuk bevat 121 μg)
  • Bloemkool (200 gr bevat 120 μg)
  • Boerenkool (200 gr bevat 100 μg)
  • Sinaasappels ( 1 stuk bevat 39 μg)
  • Hazelnoten ( 40 gr bevat 13 μg)
  • Walnoten (25 gr bevat 13 μg)

Wil je naast je voeding extra supplementen van foliumzuur gebruiken (wat wel aan te raden is) let er dan dus vooral op dat je een natuurlijk foliumzuur, oftewel FOLAAT in een NATUURLIJK B-complex PLUS extra B12 neemt.

Koop hier de 100% natuurlijk foliumzuur supplement van Bonusan.

beste foliumzuur

Al gehoord van Spiraling?

Deze en meer natuurlijke tips voor een ontspannen geboorte delen we graag met je.

Ja, ik ontvang gratis de 11 tips