Er wordt over het algemeen 6 weken aangehouden voor de kraamtijd, maar hoe lang jouw kraamtijd duurt is heel persoonlijk. Als je naar het fysieke en emotionele stuk kijkt van de net bevallen vrouw is dat in onze ogen eigenlijk veel te kort. Hoe zit dat precies? En hoeveel tijd zou je dan moeten nemen?

Gemaakt om te baren

Je lichaam heeft negen maanden nodig om je kindje te maken, zolang duurt een voldragen zwangerschap. Je lichaam heeft ook ongeveer negen maanden nodig om weer in zijn ‘normale’ vorm te komen. De meeste vrouwen voelen zich al veel eerder weer fit maar zullen ook herkennen dat ze zich rond 9 maanden na de geboorte pas echt weer de ‘oude’ voelen. En zelfs dat is een beleving, want je bent hoe dan ook moeder geworden en dat zal altijd een blijvende verandering geven. Zowel fysiek als emotioneel.

Laat staan dat je baby al klaar is om jou los te laten.

Er verandert een heleboel tijdens een zwangerschap, zowel lichamelijk als geestelijk. We zijn als vrouw gemaakt om te baren en ook om hier weer van te herstellen. Er kunnen wel factoren spelen die er voor zorgen dat dit proces minder snel gaat en hoe lang je kraamtijd duurt is hiervan dus afhankelijk. Hoe dan ook: een nieuw leven in jouw leven brengt veel met zich mee. Het is dan ook raadzaam om alle tijd te nemen om bij te komen van alles wat je hebt meegemaakt. 6 weken is een prima richtlijn, maar is voor de meeste moeders niet voldoende. Laat staan dat je baby al klaar is om jou los te laten.

Het begin

Naast het herstel en het wennen aan elkaar, aan het nieuwe leven met elkaar, zijn die eerste weken zeer belangrijk voor de verdere ontwikkeling van je kind. Die eerste zes weken (zo’n 40 dagen) vormen de basis van een belangrijke start van het nieuwe leven. Hier bewust van zijn en er naar handelen, is het belangrijkst om een goed begin te maken met het terugvormen van je lichaam, je psychische welzijn, de ontwikkeling van je baby en het starten van een nieuw leven. Je kunt maar één keer beginnen samen. Probeer dat in zoveel mogelijk rust te doen. Gun jezelf, je partner en je baby een zachte start.

Gun jezelf, je partner en je baby een zachte start.

Voor je kindje is het een hele belevenis om geboren te worden en is het heel erg wennen na 9 maanden rondzwemmen in jouw buik. Je kunt helpen door je baby zo rustig mogelijk te laten wennen. Daarnaast is de periode een essentieel onderdeel van het hechtingsproces tussen ouder en baby. Je kind vormt hier de basis van hoe het in zijn latere leven met relaties omgaat. Door een rustige basis te creëren zorg je voor een goede relatie tussen ouder en baby en dus ook voor in de toekomst met anderen.

Borstvoeding

Met meer rust is de kans ook groter dat de borstvoeding voorspoedig loopt. Ontspanning, rust en de nabijheid van je baby zijn belangrijke factoren voor het op gang komen.

Het is raadzaam om je baby lekker dicht bij je in bed te nemen, met zoveel mogelijk huid-op-huidcontact en zo weinig mogelijk andere prikkels om jullie heen. Je pasgeborene heeft geen schema nodig en mag aan de borst drinken wanneer hij daar behoefte aan heeft. Soms zal hij wat efficiënter drinken dan op andere momenten. Soms wil hij alleen dicht bij jou zijn en af en toe wat ‘sabbelen’. Dicht tegen jou aan voelt je baby zich het meest veiligst. Door de veiligheid kan hij ontspannen en de ontspanning zorgt er weer voor dat hij optimaal kan groeien en ontwikkelen.

kraamtijd borstvoeding
@Art To Remember

Als je kan en wil mag je er voor kiezen om minstens de eerste tien dagen lekker in bed te liggen. Laat je verzorgen door mensen om je heen. Wellicht moet je even door wat weerstand heen (ik heb geen hulp nodig!), want oh oh oh dat is toch wel een dingetje in onze cultuur, dat hulp vragen.

Het is vrij ‘normaal’ dat de borstvoeding veel concentratie en aandacht vergt. Slaap wanneer je kan en wanneer jij daar behoefte aan hebt. Ook overdag tussendoor zijn extra dutjes samen met je baby echt niet overbodig. Ook jezelf voedzaam voeden draagt bij aan meer energie. Dus laat ongezonde dingen het liefst zoveel mogelijk staan en drink veel water en kruidenthee voor in de kraamtijd, zoals bijvoorbeeld moederkruiden. Dan is er nog de nabijheid van je baby die bijdraagt aan het opgang komen van de borstvoeding. Dus lekker snuffelen en knuffelen die kleine verse baby. Geniet!

Zwanger lijf

Zoals het bedoeld is hebben hormonen en andere stoffen in je lichaam in de maanden voor de bevalling er voor gezorgd dat je spieren en lichaam steeds zachter, flexibeler en elastischer zijn geworden. Na de bevalling zullen je botten en weefsels weer terug gaan in de oude staat. Om dit proces te stimuleren is het erg belangrijk om rust te nemen. Neem het er vooral die eerste 10 dagen lekker van, door in bed te blijven, voor je laten te zorgen (hadden we dat al gezegd?!) en te luisteren naar je lichaam.

Deze print is te koop bij Muse Weekly en getekend door Art To Remember

Veel staan, lopen of andere activiteiten kunnen teveel energie vergen van je lichaam. Deze energie kun je echt veel beter gebruiken voor andere dingen. Voor je herstel en de borstvoeding om maar eens wat te noemen.  Door veel rechtop te staan en te lopen drukt je lichaam (met die verzachte botten en weefsels) in elkaar en heeft je bekken minder goed de kans om weer goed terug te vormen. Op korte en lange termijn kun je hierdoor last krijgen van je lichaam. Ook al voel je je heel fit en energiek, geef dan toch je lichaam de rust en ruimte om in ontspannen toestand te kunnen terugvormen!

Samen de wereld herontdekken

Als het goed is heb je gemerkt dat je tijdens je zwangerschap wat meer naar binnen bent gekeerd, vooral de laatste weken. Je prioriteiten verschoven en je kreeg de neiging om te gaan coconnen. Dit is een heel natuurlijk proces en nodig om je voor te bereiden op de geboorte.

Zeker de eerste 10 dagen na de geboorte hebben als functie om langzaam te wennen aan de nieuwe situatie van het nieuwe leven in jouw leven. Ná die tien dagen kun je langzaamaan op je eigen tempo de wereld weer een stukje gaan vergroten.

Maak een ommetje om het huis, kom wat vaker uit bed en laat nieuwe indrukken rustig op je inwerken. Ook kraamvisite kan nu wellicht wat meer komen (echt die eerste 10 dagen hoeft dat heus niet, als je dat niet wilt) Het is vooral belangrijk dat je goed naar jezelf luistert. Neem de rust en doe het in je eigen tempo. Maak een lekkere kop thee voor jezelf (jaaa die eerste 10 dagen mag iemand anders dat voor je doen!). Ga lekker uitgebreid douchen of in bad met herstellende kruiden. Maar blijf ook regelmatig nog overdag dutjes doen tussendoor samen met je baby!

hoelang duurt kraamtijd

Het kan heel prettig zijn als je partner er ook veel is, zeker die eerste tien dagen (dat extra verlof voor de vader is een goed begin, maar nog steeds een lachertje eigenlijk) Als je de mogelijkheid heb schakel dan familie en vrienden de eerste 40 dagen in om je te helpen met huishouden en boodschappen. Langzaam, als jij er aan toe bent (en het niet doet om je groot te houden) kun je zelf weer dingen doen, maar neem alsjeblieft de tijd!
Verken stapje voor stapje je nieuwe wereld samen met je baby, partner en/of andere dierbaren om je heen.

Van veel drukte en prikkels om zich heen kan je baby onrustig worden, zowel thuis tijdens kraamvisite, als buiten en op andere plekken. Je baby kan zich door de drukte minder veilig voelen en daardoor zich minder goed ontspannen. Hij moet namelijk harder z’n best doen om jou te kunnen voelen. De verbruikte energie zal je baby daarna in willen halen door extra veel, lang en vooral extra dichtbij jou te zijn. Je zult dit vanzelf gaan merken aan je baby. Je baby huilt nooit voor niets.

Verlengde kraamtijd

En dan na die 6 weken? Ook dan zal je baby het liefst graag heel dichtbij je zijn. Je kan hetm niet verwennen. Hij heeft jou namelijk nodig om te overleven. Jij bent zijn bron van voeding, warmte, liefde en veiligheid. Al zijn instincten zijn er dan ook op gericht om jou om zich heen te voelen. Zonder jou houdt ‘ie het namelijk niet lang vol.

Die veiligheid en ontspanning die jij hem geeft zijn essentieel voor zijn lichamelijke en geestelijke ontwikkeling én groei. De eerste negen maanden na de geboorte is jouw mensenbaby nog erg afhankelijk en zijn zijn hersenen nog niet af. Het babybrein wordt in z’n eerste halfjaar wél twee keer zo groot doordat de ontwikkeling van de neuronen enorm snel gaat. Ook lichamelijk zal je baby in het eerste jaar ongeveer drie keer zo zwaar worden en een centimeter of 30 groeien! Doe dat maar eens na!

Dus nogmaals, neem de tijd voor je eigen herstel. Je baby heeft je nodig. Vermoeidheid, fysieke en psychische onbalans kunnen je herstel op korte en langere termijn verstoren en dat kan je immuunsysteem en je zenuwstelsel verzwakken. Wanneer je écht de tijd neemt om bij te komen van de zwangerschap en geboorte (ook nog ná die 6 weken) zul je uiteindelijk sneller én vooral fundamenteler herstellen. Daarmee zet je een gezonde en stevige basis neer voor de je baby en de relatie met je baby. Zowel nu als in de toekomst zullen jullie daar veel profijt van hebben.

Enne…we doen er misschien grappig over, maar echt! Vergeet niet lieve mensen om je heen te vragen om je te ondersteunen met praktische en emotionele zaken. Echtgenoten, vriendinnen, oudere (buur)vrouwen, (schoon)moeders die helpen je vaak graag als ze mogen! Je moet het alleen even vragen. Je kunt ook het Postnatal Support Network inschakelen. Of een postnatale doula om je extra te ondersteunen. Gun jou en je baby deze bijzondere tijd, jullie kunnen maar één maal zo’n start maken.

We wensen je een prachtige, rustige kraamtijd toe!

Op zoek naar een verwen-kraamcadeau voor in de kraamtijd? Wij stelden een cadeaupakket samen speciaal voor de eerste 90 dagen.

kraamcadeau kraamtijd

Een reactie op “Hoe lang duurt de kraamtijd?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *