Zelfzorg na een miskraam

Hoe zorg je goed voor jezelf als je van ‘in verwachting’ naar ‘uit verwachting’ gaat? Een miskraam is een ondergeschoven kindje.

In verwachting zijn. Een droom, een langgekoesterde wens, een vurig verlangen of misschien een verrassing. Het groeien van een klein mensje in jouw buik wat van jou (opnieuw) een mama heeft gemaakt. Ontstaan uit krachtige natuurlijke processen en tegelijk nog zo klein, zo kwetsbaar, maar zoveel impact. Een nieuw leven wat je wil liefhebben, koesteren, vasthouden, ruiken en voelen.

En dan raak je uit verwachting. Verdriet, pijn, kou en leegte komen in de plaats van alles wat je eerder hebt gevoeld. Het kleine wezentje waar je zo naar verlangde groeit niet meer in jou. Een intens gevoel wat jou als moeder, als vrouw raakt. Want moeder ben je en blijf je. Je hebt ervaren hoe het is om leven in je te dragen, hoe groot of hoe klein ook.

boek tekst ik koester jou

Altijd, maar juist nu is het zo belangrijk om lief te zijn voor jezelf en te zorgen voor jouw lijf.
Het heeft zo hard gewerkt om je kindje te creëren en welkom te heten. Om een warm en veilig plekje te maken, zodat je kindje in jou kon nestelen en groeien.

Dit kindje kon, om wat voor reden dan ook, niet bij jou blijven en is veel te vroeg geboren. Je kunt dit moment ervaren als een (kleine) bevalling. Het voelen samentrekken van je baarmoeder, het bloedverlies, hormonen die door je lijf razen en het kindje zelf wat je verliest. Soms al heel zichtbaar en tastbaar en soms ook niet.

Deze intense ervaring vraagt om aandacht en zorg. Zorg voor je lijf en voor je emoties.

Tips om lief te zijn voor je lijf

natuurlijk

Kamille kompres

Een warme kamille pakking kan de pijn in je buik verlichten en je helpen ontspannen.

Thee

Van gedroogde kamille bloemetjes kun je een ontspannende pot thee zetten.

Voetmassage

Om goed te kunnen aarden en te kunnen zijn in je verdriet is het fijn om je voeten te (laten) masseren. Een voetmassage olie kan je ondersteunen om te zakken in je lijf en je balans te hervinden.

Hormonen balans

Je hormonen zijn in een korte tijd enorm toegenomen en na verlies zullen deze ineens (snel) dalen. Je lijf moet weer opnieuw een balans gaan zoeken. Hoe fijn is het om het te ondersteunen met een hormoon balans tinctuur.

Yoni Stoombad

Neem een verwarmend en ontspannend (yoni)stoombad met post partum kruiden om alles te laten bezinken en aandacht te hebben voor dat wat je net hebt meegemaakt. De kruiden hebben een genezende werking. Een yoni steam kan je ook helpen om symbolisch van binnenuit los te laten en je emoties de vrije loop te kunnen geven.

Schrijven

Over je ervaring schrijven is super krachtig. Het helpt je om je gedachtes op een rij te zetten en emoties makkelijker te laten komen. Gun het jezelf om deze ervaring een plekje te geven. Pen en papier zijn je beste vrienden.

Rouw en liefde

Bovenstaande tips zijn niet alleen fijn om je lijf fysiek te ondersteunen, maar juist ook om emotioneel voor jezelf te zorgen. De warmte, het verzorgen van je lijf, het verbinden met je baarmoeder, en haar alle liefde, zorg en aandacht geven zodat ze kan helen.
En misschien ben je boos op je lijf en is het vertrouwen weg door het verlies. Juist dan is deze zorg nog belangrijker. Je lijf heeft jou nodig en jij haar. Verwarm haar en maak contact.

Wees je bewust van wat deze ervaring met je doet. Je mag voelen dat liefde, verdriet, boosheid, rouw en dankbaarheid naast elkaar kunnen bestaan. Sterker nog, het één bestaat niet zonder het ander. Je kunt niet rouwen als er geen liefde was. Deze ervaring hoort nu bij jouw leven en draag je met je mee. Iedereen ervaart en rouwt op zijn of haar eigen manier. Het verdriet is misschien niet op te lossen, maar je kunt het verzachten en verlichten. Door het er juist te laten zijn en er bewust aandacht voor te hebben wordt het meedragen lichter.

Dit artikel is geschreven door Doula-Lin. Zij schreef het mooi herinneringsboek ‘Koester, met liefde gedragen’. Het boek is bedoeld voor ouders die tijdens de zwangerschap, geboorte of kort daarna hun baby zijn verloren. Het boek bevat een aantal vragen die je bewust stil laten staan bij de zwangerschap, het verlies, maar juist ook bij de momenten van koestering. Je kunt het volschrijven met jullie dierbare herinneringen en het tegen je hart drukken om ze te koesteren. Waarin je je verdriet kan schrijven als de tranen over je wangen stromen, maar ook wanneer je hart verwarmd is met herinneringen van liefde. ​Een aanrader!

Meer lezen over aanverwante onderwerpen?

Lees hier voedingstips om je vruchtbaarheid te verhogen

En hier natuurlijke tips als zwanger worden niet lukt 

11 tips voor een ontspannen geboorte ontvangen?

We delen graag de 11 meest waardevolle 'geheimen' met je om een zachte geboorte te ervaren, zoals spiraling, een open mond, geluid maken en vertrouwen.

Ja, ik ontvang gratis de 11 tips