Wel eens nagedacht over de logica van bevallen met zwaartekracht?

Er zijn verschillende baarhoudingen (pershoudingen). Je ziet in onze cultuur veel vrouwen op hun rug bevallen, maar is het niet logischer om de zwaartekracht mee te laten helpen? In dit artikel leggen we de logica ervan uit en noemen we de voordelen van niet-liggende houdingen.

Geschiedenis

In bed bevallen is vooral praktisch voor gynaecologen en verloskundigen, maar voor de barende vrouw zeker niet een heel logische houding. Eigenlijk is het een tegennatuurlijke pershouding. Als je ligt is je bekken namelijk kleiner en je hebt geen medewerking van de zwaartekracht.

De meeste natuurlijke baarhouding is hurkend (zoals poepen eigenlijk ook het beste gaat) of op handen en knieën. In veel niet Westerse culturen zie je dan ook dat de meeste vrouwen op deze manier baren.

In onze cultuur bevielen vrouwen vroeger vrijwel altijd op een baarstoel. De baker (vroedvrouw) zat dan op een klein krukje voor de barende. Totdat rond 1850 de toeter werd uitgevonden en de vroedvrouw de hartslag van de baby kon controleren. Alleen lukte dit alleen als de vrouw ging liggen. Een nieuwe traditie werd ingeluid. Ondanks dat je tegenwoordig met een doptone in alle houdingen de hartslag kunt controleren, is de gewoonte van het liggen nauwelijks veranderd. Gelukkig worden wel steeds meer verloskundigen ook bewust van de voordelen van gebruik maken van zwaartekracht.

Voordelen

Wat zijn dan de voordelen precies? Er zijn vele onderzoeken gedaan naar de voor- en nadelen van bevallen in een andere pershouding dan de rugligging. We noemen de belangrijkste:

  • een kortere uitdrijving (vooral bij het eerste kindje)
  • je bekkenuitgang is groter is als je niet op je rug ligt
  • de zwaartekracht werkt mee
  • een verminderde kans op een vaginale kunstverlossing
  • de houding is natuurlijker en persfase verloopt soepeler
  • minder episiotomieën (knip) & complicaties
  • minder lage hartslag bij de baby (in rugligging kan de grote lichaamsader dichtgedrukt worden, hierdoor wordt de doorbloeding naar de placenta, en dus de baby, minder goed;
  • minder pijn
  • makkelijker kunnen persen
  • vrouwen kijken tevredener terug op de geboorte bij een niet-rugligging. (ze hebben het gevoel meer controle te hebben en voelden minder schaamte)

Oefening baart kunst

Als Westerse vrouw zijn we het nauwelijks meer gewend om überhaupt (lang) op de hurken te zitten. Je kunt deze houding tijdens je zwangerschap en daarvoor wel al oefenen. Met yoga bijvoorbeeld of zelf wat vaker op je hurken zitten daar waar mogelijk.

Om de hurkhouding makkelijker te maken zijn er onder andere baarkruk, een Cub en bevalbad om je te ondersteunen. Ook je geboortepartner en verloskundige/doula kunnen je letterlijk ondersteunen waar nodig. En elk ander willekeurig meubel of handvat dat voorhanden is om je aan vast te houden zoals jij fijn vindt. Je kan er van te voren al mee oefenen.

Hoe dan ook, gebruik in ieder geval die zwaartekracht, die is er niet voor niets!

Dus echt lieve vrouw, sta op! En beweeg, loop, dans, huppel! <3

Meer tips lezen voor een ontspannen geboorte? Vraag hier gratis de 11 geheimen voor een ontspannen geboorte aan!

.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *